Geen producten (0)
Geen producten (0)

 

BEL OF MAIL VOOR AANVRAGEN

                                                                                                                   CALL  OR EMAIL FOR INQUIRIES

+31611289363   of info@stremtec.nl

 

 

Zodra de motor in uw auto is gestart, zal deze, zolang hij lucht, brandstof en vonkt of zelf ontbrandt, zonder enige hulp voor onbepaalde tijd blijven draaien. Dit is de reden waarom generatoren en irrigatiepompen in afgelegen gebieden kunnen worden gebruikt zonder dat een technicus ze constant verzorgt. Er is zelfs gesproken over het gebruik van interne verbranding op satellieten en ruimtevaartuigen om warmte te leveren en elektriciteit op te wekken (uiteraard zouden ze een zuurstoftoevoer moeten meenemen).

Maar de motor moet in de eerste plaats worden gestart, en daar komt de startmotor in het spel! Kun je je voorstellen hoe het leven zou zijn als we onze auto's nog met de hand zouden draaien?

Om de motor te laten draaien heb je een elektromotor nodig die gedurende korte tijd, op verzoek, keer op keer veel koppel kan leveren. Dat is precies wat de startmotor is, plus een mechanisme waarmee hij in een oogwenk mechanisch kan worden in- en uitgeschakeld.

Charles Kettering vond de elektrische start uit in 1911 voor gebruik op de Cadillacs uit 1912, met integratie van een elektromotor, generator en vonkontstekingssysteem, waardoor de auto's van die tijd enorm werden gemoderniseerd. Vincent Bendix ontwierp een aandrijfsysteem waarmee de startversnellingen snel en effectief konden worden in- of uitgeschakeld, wat een belangrijk onderdeel is van het startsysteem. De genererende en ontstekingsfuncties zouden binnenkort worden gescheiden van de starter en hun eigen speciale systemen krijgen, maar ironisch genoeg gebruiken veel moderne, milde hybriden opnieuw een geïntegreerd alternator / startersysteem. Het rondsel versnelt dan het vliegwiel en de motor start. Zodra de motor start (en u de contactsleutel loslaat), zorgt de solenoïde ervoor dat het rondsel kan intrekken en loskomt van het vliegwiel, waardoor schade aan de starter wordt voorkomen.

Maar hoe werkt de startmotor? Het is eigenlijk relatief eenvoudig: als u het contactslot omdraait, wordt er stroom naar het ontstekingssysteem gestuurd om de bougies te ontsteken, en naar een grotere magnetische schakelaar, die een stroomstoot rechtstreeks van de accu naar de starter stuurt.

Die magnetische schakelaar wordt de solenoïde genoemd en wordt meestal op de starter zelf vastgeschroefd, waarbij beide een hoog stroomverbruik schakelen en de tandwielen in elkaar grijpen. Wanneer de elektromagneet is ingeschakeld, verbindt de solenoïde plunjer de dikke accukabel met wikkelingen in de starter om de elektromotor daadwerkelijk te laten draaien, plus duwt hij een stang, waarbij hij een vork inschakelt die op zijn beurt een rondsel drijft (verbonden met de motor) om automatisch grijpen in met het vliegwiel.


Opengewerekte starter

De starter vraagt ‚Äč‚Äčenorm veel kracht, meer dan welk ander onderdeel van uw auto dan ook, daarom is het eerste symptoom van een bijna lege accu moeilijk starten. Als u de sleutel omdraait en alleen "klik, klik, klik, klik" hoort, is de kans groot dat de batterij niet genoeg stroom heeft om de starter te draaien, maar de solenoïde doet zijn werk. De hierboven afgebeelde starter is waarschijnlijk van een dieselauto of vrachtwagen, met de mogelijkheid om onder 24v vermogen te draaien om het grotere compressieratio van een dieselmotor te overwinnen.

Het kan wat moeite kosten om te bepalen of u startproblemen of accuproblemen (of accukabelproblemen) heeft, maar u wilt zeker het juiste onderdeel vervangen om te voorkomen dat u tijd en geld verspilt. Daarom is het de eerste stap om ervoor te zorgen dat de batterij volledig is opgeladen en dat alle draadverbindingen schoon en strak zijn als je een auto hebt die niet aanslaat of langzaam aanslaat.

Er zijn verschillende manieren waarop een starter kan mislukken, maar het gebeurt zelden in één keer. Als de interne mechanische onderdelen van de starter (de lagers bijvoorbeeld) slecht beginnen te worden, zal er meer kracht nodig zijn om hem te draaien, totdat hij uiteindelijk niet snel genoeg draait om de motor te starten. Als de isolatie op de ankerwikkeling begint af te breken, heeft de gestarte niet zoveel koppel als ooit en wil hij misschien de motor niet omdraaien, zelfs niet met een volledig opgeladen batterij. Als de starter slechts klikt maar niet draait en de batterij volledig is opgeladen, is de kans groot dat de verbindingen met de solenoïde of commutator versleten of vuil zijn en niet zo goed geleiden als zou moeten. Soms werkt een starter 's ochtends prima, maar niet als hij eenmaal warm is geworden tijdens het rijden.

Het goede nieuws is dat, zodra u de startmotor uit de auto heeft, de meeste auto-onderdelenwinkels deze kunnen testen terwijl u wacht en bevestigen of het slecht is of slecht gaat.

Once the engine in your car has started, as long as it sparks air, fuel and sparks or ignites itself, it will run indefinitely without any assistance. This is why generators and irrigation pumps can be used in remote areas without a technician taking care of them constantly. There has even been talk of using internal combustion on satellites and spacecraft to provide heat and generate electricity (of course, they should bring an oxygen supply).

But the engine needs to be started in the first place, and that's where the starter motor comes into play! Can you imagine what life would be like if we still turned our cars by hand?

To run the engine, you need an electric motor that can deliver a lot of torque for a short period of time, on request. That is exactly what the starter motor is, plus a mechanism that allows it to be mechanically engaged and disengaged in an instant.

Charles Kettering invented the electric start in 1911 for use on the 1912 Cadillacs, integrating an electric motor, generator and spark ignition system, greatly modernizing the cars of the era. Vincent Bendix designed a propulsion system that allowed the starter gears to be engaged or disengaged quickly and effectively, which is an important part of the starter system. The generating and ignition functions would soon be separated from the starter and given their own dedicated systems, but ironically many modern, mild hybrids again use an integrated alternator / starter system. The pinion then accelerates the flywheel and the engine starts. Once the engine starts (and you let go of the ignition key), the solenoid will allow the pinion to retract and disengage from the flywheel, preventing damage to the starter.

But how does the starter motor work? It's actually relatively simple: when you turn the ignition switch, power is sent to the ignition system to ignite the spark plugs, and to a larger magnetic switch, which sends a surge of current directly from the battery to the starter.

That magnetic switch is called the solenoid and it is usually screwed onto the starter itself, with both switching high power and the gears meshing together. When the solenoid is on, the solenoid plunger connects the thick battery wire to windings in the starter to actually turn the electric motor, plus pushes a rod, engaging a fork that in turn drives a pinion (connected to the motor) to automatically intervene with the flywheel.

 Opened starter

The starter requires a lot of force, more than any other part of your car, so the first symptom of a low battery is difficult to start. If you turn the key and only hear "click, click, click, click," chances are the battery does not have enough power to turn the starter, but the solenoid is doing its job. The starter pictured above is likely from a diesel car or truck, with the ability to run under 24v power to overcome the greater compression ratio of a diesel engine.

It may take a little effort to determine if you have starting problems or battery (or battery cable) problems, but you'll definitely want to replace the correct part to avoid wasting time and money. Hence, the first step is to make sure the battery is fully charged and that all wire connections are clean and tight if you have a car that won't turn on or turn on slowly.

There are several ways a starter can fail, but it rarely happens all at once. If the starter internal mechanical parts (the bearings, for example) start to go bad, more force will be required to turn it, until it eventually does not turn fast enough to start the engine. If the insulation on the armature winding starts to break down, the starter will not have as much torque as ever and may not want to turn the motor over, even with a fully charged battery. If the starter just clicks but does not turn and the battery is fully charged, chances are the connections to the solenoid or commutator are worn or dirty and not conducting as well as they should. Sometimes a starter works fine in the morning, but not once it gets warm while driving.

The good news is that once you get the starter motor out of the car, most auto parts stores can test it while you wait and confirm whether it is bad or going bad.

Starter Startermotor Starter Startermotor

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.