Geen producten (0)
Geen producten (0)

                                                                                                                                                             

                        BEL OF MAIL VOOR AANVRAGEN                       

 CALL OR EMAIL FOR REQUESTS

+31611289363   of info@stremtec.nl

Alles voor:

  • Automobiel
  • Heavy-duty
  • Landbouw
  • Industrie
  • Heftruck
  • Gazon & Tuin
  • Marine
  • Powersports

Everything for:

  • Automotive
  • Hevy-duty
  • Agriculture
  • Industrial
  • Forklift
  • Lawn & Garden
  • Marine
  • Powersports

 

Het is moeilijk om iets belangrijkers te bedenken voor de gezondheid van een auto dan de dynamo. Het lijkt op het kloppende hart van de auto en pompt geen bloed maar elektriciteit. Zonder dat zal een auto sterven - langzaam, soms - maar desondanks.Een auto heeft misschien een grote batterij vol elektriciteit, maar in tegenstelling tot een batterij in de afstandsbediening van een tv raakt hij snel leeg.

Ja, je zou naar de winkel kunnen gaan en de batterij vervangen door een nieuwe, volledig opgeladen batterij, maar je zou er bijna elk uur een kopen, ervan uitgaande dat je constant in de auto reed. De aanwijzing voor het goed functioneren van een auto-accu ligt in drie letters: SLI. Ze staan ​​voor starten, lamp en ontsteken. Dat is in wezen wat een batterij doet. Het levert de kracht om deze vitale functies uit te voeren - niets meer en niets minder.

Dus wat heeft dit te maken met de dynamo? Simpel: de dynamo is het ding dat elektriciteit opwekt om de accu op te laden, nadat de accu de motor heeft gestart. De dynamo voedt ook de elektrische systemen van de auto wanneer de motor draait, dus de accu hoeft dat niet te doen.

Waar is de dynamo en hoe ziet die eruit?
De dynamo is ongeveer zo groot als een ouderwets pintglas en heeft veel ventilatieopeningen op zijn aluminium behuizing waardoor hij koel kan blijven terwijl hij zijn werk doet. Aan het ene uiteinde is een poelie waar omheen een rubberen riem zit. Deze  riem gaat ook om een ​​andere poelies heen die aan de motor is bevestigd. Terwijl de motor draait, draait de riem mee en daarbij draait de riemschijf die op de dynamo zit. Deze poelie zit op een roterende as, een zogenaamde rotor, die in de dynamo gaat. Kijk rond de voorkant en zijkanten van de motor van uw auto. U ziet de dynamo omdat deze, in tegenstelling tot andere componenten, deze ventilatieopeningen heeft. Mogelijk ziet u ook dat het aan één kant is gedraaid.

Door de bout los te draaien waarmee dit draaipunt is bevestigd, kunt u de dynamo verplaatsen en de riem afstellen. Te slap en het zal de rotor niet draaien; te strak, en het risico bestaat dat de lagers van de dynamo worden beschadigd.

 

Alternator cut in

 

Hoe werkt een dynamo?
De rotor is eigenlijk een elektromagneet die in vaste spoelen van strak gewonden koperdraad draait. Deze spoelen worden de stator genoemd, omdat ze stationair zijn. Terwijl de rotor draait (onthoud dat hij door de motor wordt gedraaid), genereert hij een kleine hoeveelheid elektriciteit uit twee koolborstels die een paar metalen ringen raken. Deze kleine lading genereert een veel grotere lading in de stator. De elektrische lading die de stator genereert, heeft de vorm van wisselstroom (AC). Het probleem is dat een auto-accu van gelijkstroom (DC) houdt. De stroom moet worden gecorrigeerd, dus plaats een gelijkrichter. In plaats van water in wijn te veranderen, verandert de gelijkrichter van AC naar DC. De batterij houdt echter van gelijkstroom - niet te veel en niet te weinig. Dus om de batterij tevreden te houden, heeft de dynamo een regelaar die de hoeveelheid stroom regelt die naar de elektromagnetische rotor gaat.

Hoe weet je wanneer de dynamo niet werkt?
Start de motor van uw auto. Is het je opgevallen dat het kleine rode batterijsymbool kort oplicht? Het is eigenlijk een waarschuwingssymbool dat, als het blijft branden, zou aangeven dat er een probleem is met de dynamo.

Als de dynamo nog wat leven in zich heeft, kan het licht flikkeren of, als je het harder laat werken door extra verlichting, de airco en de ruitenwissers aan te zetten, kan het blijven branden. Aangezien de dynamo echt begint in te pakken, werken diezelfde systemen mogelijk niet goed of werken ze helemaal niet meer.

Aangezien zoveel dingen worden aangedreven door elektriciteit, zou het u verbazen wat er kan stoppen met werken, inclusief vitale instrumenten. Het is echter waarschijnlijk dat de dingen zullen mislukken in een vooraf bepaalde volgorde met comfortfuncties zoals verwarmde stoelen die als eerste stoppen en de koplampen, de laatste.

Als u de motorkap omhoog doet en open laat terwijl de motor nog loopt, ruikt u misschien de oververhitting van de dynamo, hoort u een knarsend of zeurend geluid, of zelfs als u het de laatste tijd niet hebt laten controleren, ziet u de rubberen riem slippen of rondfladderen.

Hoe weet ik dat dit niet de schuld is van de batterij?
Wanneer de dynamo begint te falen of simpelweg faalt, neemt de batterij het over, maar zoals we hebben gezien duurt het niet lang. Het probleem is dat de accu langzaam leeg loopt, dus het kan moeilijk zijn om te zeggen waar het probleem ligt. Een gemakkelijke manier is om de toestand van de batterij te controleren is met een voltmeter.  Een andere manier is om de auto te starten.Als de auto start en snel stopt, is het de dynamo die de schuld heeft omdat hij geen elektriciteit opwekt. Als de auto goed rijdt, is de accu waarschijnlijk de boosdoener. Tijd voor een nieuwe.

It's hard to come up with anything more important to a car's health than the alternator. It resembles the beating heart of the car and does not pump blood but electricity. Without it, a car will die - slowly, sometimes - but nevertheless. A car may have a large battery full of electricity, but unlike a battery in a TV remote, it drains quickly.

Yes, you could go to the store and replace the battery with a new, fully charged battery, but you would buy one almost every hour assuming you were driving the car constantly. The indication for the proper functioning of a car battery lies in three letters: SLI. They stand for starting, lamp and ignition. That is essentially what a battery does. It provides the power to perform these vital functions - nothing more, nothing less.

So what does this have to do with the dynamo? Simple: the alternator is the thing that generates electricity to charge the battery after the battery has started the engine. The alternator also powers the car's electrical systems when the engine is running, so the battery doesn't have to.

Where is the dynamo and what does it look like?
The dynamo is about the size of an old-fashioned pint glass and has plenty of vents on its aluminum housing that allow it to stay cool while doing its job. At one end is a pulley with a rubber belt around it. This belt also goes around another pulley that is attached to the engine. While the engine is running, the belt rotates and the pulley on the alternator rotates. This pulley sits on a rotating shaft, a so-called rotor, that goes into the dynamo. Look around the front and sides of your car's engine. You see the alternator because, unlike other components, it has these vents. You may also notice that it is turned on one side.

By loosening the bolt securing this pivot point, you can move the alternator and adjust the belt. Too soft and it won't turn the rotor; too tight, and there is a risk of damaging the alternator bearings.

How does a dynamo work?
The rotor is actually an electromagnet that spins in fixed coils of tightly wound copper wire. These coils are called the stator because they are stationary. As the rotor spins (remember it's turned by the motor) it generates a small amount of electricity from two carbon brushes hitting a pair of metal rings. This small charge generates a much greater charge in the stator. The electric charge generated by the stator is in the form of alternating current (AC). The problem is that a car battery likes direct current (DC). The current needs to be corrected, so fit a rectifier. Instead of turning water into wine, the rectifier changes from AC to DC. However, the battery likes DC power - neither too much nor too little. So to keep the battery happy, the alternator has a regulator that controls the amount of current going to the electromagnetic rotor.

How do you know when the alternator is not working?
Start your car engine. Have you noticed that the little red battery symbol lights up briefly? It is actually a warning symbol that, if kept on, would indicate that there is a problem with the alternator.

If the alternator still has some life left in it, the light may flicker or, if you make it work harder by turning on additional lights, the air conditioning, and the windshield wipers, it may stay on. Since the alternator really starts to pack, those same systems may not work properly or stop working at all.

Since so many things are powered by electricity, you'd be surprised to see what can stop working, including vital instruments. However, things are likely to fail in a predetermined order with comfort features like heated seats stopping first and the headlights the last.

If you raise the hood and leave it open while the engine is still running, you may smell the alternator overheating, hear a grinding or whining noise, or even if you haven't had it checked recently, you can see the rubber belt skidding or fluttering around.

How do I know this isn't the fault of the battery?
When the alternator starts to fail or simply fails the battery takes over, but as we've seen it doesn't last long. The problem is that the battery is slowly draining so it can be difficult to tell where the problem lies. An easy way to check the condition of the battery is with a voltmeter. Another way is to start the car - if the car starts and stops quickly, it is the alternator who is to blame for not generating electricity. If the car drives well, the battery is likely to be the culprit. Time for a new one.

Alternator Dynamo Alternator Dynamo BEL OF MAIL VOOR AANVRAGEN CALL OR EMAIL…

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.